شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 20832
بازدید: 1254

انواع کفپوش های ساختمانی

مقدمه :

در طراحی و دکوراسیون داخلی، کف یک ساختمان هم به اندازه دیوارها و سقف و سایر اجزای داخلی ساختمان مهم است. همانطور که برای پوشش و زیبا سازی دیوارها کاغذ دیواری ، رنگ ، سنگ و انواع پنل های دکوراتیو را داریم برای کف نیز انواع مدل های کف پوش را می توان استفاده نمود .

 کف پوش ها علاوه بر این که باعث زیبایی کف می شوند از تخریب کف در برابر عواملی همچون ضربه ، سایش ، حرارت و رطوبت و .. محافظت می کنند. پس یکی از موارد استفاده کف پوش علاوه بر زیبایی محافظت در برابر عوامل تخریب کننده می باشد.
در این مقاله می خواهم انواع کفپوش های ساختمانی موجود در بازار را به شما معرفی نمایم تا بتوانید بسته به نیازتان بهترین انتخاب را برای کف داشته باشید.

انواع کفپوش های ساختمانی را بهتر بشناسیم

 

پارکت چوبی :

رگه ها و خطوط طبیعی چوب باعث شده است که این متریال زیبا در کف خانه های ما جا خوش کند . حس گرما بخشی و آرامش را می توان از جمله ویژگی های مهم پارکت های چوبی به حساب آورد . 

اما از جمله معایب آن نیز این است که برای فضاهایی که دارای رطوبت هستند این گزینه خوبی به شمار نمی رود. ولی این امکان وجود دارد که با کمک موادی همچون موم ، روغن یا لاک چوب ها را در برابر رطوبت مقاوم نمود. 

از جمله معایب دیگر این کفپوش ها ایجاد سر و صداست. که ممکن است به دلیل فاصله افتادن بین کفپوش و سطح زیرینش سر و صدا ایجاد کند. همچنین در برابر خراش و ساییدگی نیز به راحتی خراش بر می دارد.

این نوع پارکت در دو مدل ارائه می شود:

  • پارکت چوبی جامد :در این نوع پارکت هر قطعه پارکت از یک بلوک چوبی که مستقیما از یک الوار برش می خورد درست می شود . ضخامت هر بلوک چوب 18 تا 20 میلی متر می باشد.
  • پارکت چوبی مهندسی شده : هر یک از تخته های چوبی در این روش از چندین لایه الوار تشکیل می شود که در زاویه های راست توسط چسب به هم چسبیده و یک تخته با ضخامت 14 میلی متر را تشکیل می دهند.

لمینت :

لمینت یک تخته فیبر فشرده است که بر روی آن طرح متریال های مانند ، چوب ، سنگ ، کاشی طراحی شده سپس با یک لایه محافظتی پوشانده می شود.لمینت را در اتاق هایی نصب نمود که کارفرما دوست دارد بدون خراشیدگی کفپوش حس یک متریال طبیعی را در کف داشته باشد. 

لمینت از جمله کف پوش هایی است که دوام و ماندگاری بالایی دارد و ممکن است بین 20 تا 30 سال نیز دوام داشته باشد.

 کفپوش pvc یا وینیل :


این کفپوش را نیز می توان به صورت رولی یا به صورت تایل های کاشی تهیه کرد . در نهایت نیز به وسیله چسب بر روی سطح محکم می شود.این کفپوش را می توان در انواع رنگ ها و طرح های مختلف تهیه نمود. چرا که بر روی این کفپوش نیز مانند لمینت می توان طرح متریال های مختلف را طراحی نمود.

  ویژگی منحصر به فرد کاشی های مراکشی که آن را از سایر کاشی ها متمایز می کند چیست؟

از مزایای کفپوش های پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • با دوام است.
  • نگهداری و تمیز کردن آن آسان است.
  • در برابر رطوبت مقاوم است بنابراین انتخاب خوبی برای حمام و آشپزخانه است.
  • نصب آن آسان است.
  • از نظر هزینه نیز نسبتا ارزان است.

کفپوش بامبو :

بامبو نوعی گیاه است که می تواند با متریال های سازنده کف فشرده و ترکیب می شود . سپس الوارهایی به رنگ زرد کمرنگ را به وجود آورد که برای کف به کار می روند. می توان برای به دست آورن رنگ های دیگر چوب های بامبو را رنگ نمود. 

بعلاوه اینکه می توان طرح سایر متریال ها را نیز بر روی آن ها پیاده سازی نمود.برای به دست آوردن رنگ های تیره تر بامبو را باید در معرض دمای بالا قرار دهند که این باعث نرم شدن آن می شود ودر برابر خراش های قابل مشاهده حساس می شود.

نکاتی درباره کفپوش های بامبو :

  • به دلیل جذب آب کفپوش های بامبو  در معرض خرابی ناشی از رطوبت قرار دارند.
  • کفپوش های بامبو مهندسی شده دوام و کیفیت بسیار خوبی دارند .
  • کفپوش های بامبو مهندسی شده نسبت به کفپوش های چوبی استحکام بیشتری دارند و در برابر خش نیز مقاوم ترند.
  • کفپوش های بامبو ارزان ترند.
  • ظاهر مدرن کفپوش های بامبو باعث می شود کهنتوانیم در هر فضایی از آن ها استفاده کنیم.

کفپوش های چوب پنبه ای:

خوب برویم سراغ یکی دیگر از انواع کفپوش های ساختمانی یعنی کفپوش های چوب پنبه ای. این کف پوش ها به عنوان کفپوش های ساخته شده از مواد الاستیک (مواد با خاصیت کشسانی) شناخته می شوند. 

محصولات ساخته شده از این مواد دارای ویژگی های خاصی هستند. آنها با دوام بوده و دارای انعطاف پذیری خوبی هستند. کف پوش های چوب پنبه ای نیز که از این مواد ساخته می شوند دارای انعطاف پذیری خوبی هستند.

 البته که این کف پوش ها از جمله مواد سازنده برای کف پوش های لینولیوم می باشند.این کف پوش ها که از طریق مهندسی مدرن در برابر رطوبت و آب ، در برابر حرات و آتش و حتی حشرات نیز مقاوم شده اند بسیار محبوب و پر کاربرد شده اند.

 کف پوش های چوب پنبه ای مدرن را می توان هم مانند لمینت در یکدیگر قفل نمود و نصب کرد هم می توان ان را چسب زده و به کف چسباند. بعلاوه اینکه هم به صورت تایل های کاشی و هم به صورت تخته های الواری نیز در بازار موجود هستند.

کاشی (چینی یا سرامیک) :


چینی یک ماده سرامیکی نیمه شفاف و غیر متخلخل است که از ترکیب 50 درصد ماده معدنی کائولینیت و 25 درصد فلدسپات و 25 درصد کوارتز ساخته می شود.این مواد با یکدیگر ترکیب شده و و یک ماده خمیری به وجود می آورند .

 این خمیر را ورز داده و سپس قالب می زنند بعد از خشک شدن در کوره قرار می دهند تا پخته شود. در مراحل بعدی نیز رنگ آمیز شده و در کوره قرار می گیرد و در نهایت با لعابی از ترکیب فلدسپات و کوارترز روی آن را می پوشاند.

  کابینت پلی اورتان را بهتر بشناسیم

 این بار آن ها را در دمای 800 درجه سانتی گراد در کوره قرار می دهند تا این لعاب با بافت قطعات کاشی ترکیب شده و یک ماده سخت را به وجود بیاورد. کاشی یکی از آن متریال هایی است که دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است . به دلیل سخت بودن خراشیدگی بر روی آن دشوار است . 

اما نصب آن کمی دشوار است و نیاز به زیر ساز مناسب برای نصب دارد . در غیر این صورت کنده می شود. از مزایای آن نیز این است که برای مکان های مرطوب مثل حمام و آشپزخانه گزینه بسیار خوبی به حساب می آید.

کفپوش سنگ :

سنگ نیز از آن متریال های زیبایی است که به دلیل رگه های طبیعی ، استحکام و ماندگاری آن برای کف پوش استفاده می شود اما نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که به نسبت کاشی و سرامیک گرانتر بوده و برای نصب آن نیز همانند کاشی نیاز به زیر ساز خوب و آبندی دارد.

کفپوش های لاستیکی :

این نوع کف پوش ها از مواد طبیعی یا مصنوعی از جمله لاستیک های بازیافتی ساخته می شوند. به دلیل انعطاف ، مقاومت ، ضد آب بودن از آن ها در هر فضای باز و بسته ایاستفاده نمود.

 مثلا در فضاهایی مثل رستوران ، باشگاه های بدنسازی، گاراژ، اتاق بازی کودکان،سالن رقص یا هر مکان پر رفت و آمدی که ممکن است پا سُر بخورد از این نوع کفپوش های ساختمانی بسیار استفاده می شود.

 این کفپوش ها هم به صورت رولی و هم به صورت تایلهای جدا از هم که در هم قفل می شوند در بازار موجود می باشد. کفپوش های رولی نیز توسط چسب به کف چسبانده می شوند.
در فضاهای مسکونی می توان روی کفپوش را با جارو برقی تمیز نمود و با آب و صابون در صورت کثیف شدن آن را سشت. وقتی که عمر این کفپوش ها به پایان می رسد در نهایت به چرخه بازیافت بر می گردند.

آسفالت ماستیک :

آسفالت ماستیک مخلوطی از سنگدانه ، قیر ،الیاف سلولزی و مواد افزودنی ثبت کننده است که به صورت مایع و در حالی که هنوز گرم است بر سطح ریخته می شود تا بتوانند به صورت همسان بر سطح پخش نمایند .

سپس با کمک دستگاه مخصوص آن را صاف نموده و اجازه می دهند تا خشک شود بسته به دمای محیط ممکن است که دو تا سه ساعت طول بکشد تا خشک شود. ضخامت آسفالت بسته به کاربری فضا می تواند بین 15 تا 50 میلی متر باشد.

 استفاده از آسفالت ماستیک مانند سایر کفپوش ها چندان رایج و معمول نیست اما در مواردی که لازم باشد کف را را در برابر نفوذ آب مقاوم کنند یک انتخاب خوب به حساب می آید. 

این نوع کفپوش برای کف کارگاه هایی که محل عبور ماشین های سنگین مانند لیفتراک و … هستند ، خیابان ها و جاده ها یک متریال پرکاربرد و مناسب به حساب می آید .

کفپوش های پلیمری (اپوکسی):


این نوع کف پوش ها که از ترکیب پلیمر و زرین و هاردنر با یکدگیر درست می شوند به صورت مایع بوده و بر روی کف ریخته و صاف می شود و در نهایت پس از خشک شدن یک سطح یکپارچه بدون هیچ گونه شکاف و درزی را به وجود می آورند.

  7پارامتر مهم برای طراحی و دکوراسیون فضا به سبک صنعتی که شما نمی دانید !!!

 کفپوش های اپوکسی در برابر رطوبت و ضربه و خراش، مواد شیمیایی مقاوم می باشند. کف پوش های سه بعدی نیز که با اپوکسی درست می شوند از دیگر نمونه های این کفپوش ها می باشند .در مقاله اپوکسی چیست به صورت کامل به معرفی این کفپوش ها پرداخته ایم.

 

کفپوش های تِرازو (terrazzo) :

این نوع کفپوش ها بر روی کف های بتنی زده می شود تا ظاهر دلپذیر تری داشته باشند. این کفپوش ها از ترکیب 75 تا 80 درصد تکه های کوچک سنگ مرمر در ملات سیمان و ترکیب آن با اپوکسی ساخته می شوند. 

تکه سنگ مرمر به نسبت 1:1.25 به 1:2 در ملات سیمان مخلوط می شوند سپس یک پوشش 6 میلیمتری پوشش تِرازو روی کف گذاشته می شود. حدود 12 تا 20 ساعت طول می کشد تا خشک شود بعد از 2 تا 3 روز بطور کامل مستحکم و قابل استفاده هستند.

مزایای این نوع کفپوش ها :

  • ضد آب هستند .
  • بسیار مقاوم و سخت هستند.
  • به دلیل ترکیب تکه های سنگ مرمر و کاشی ظاهر زیبایی دارند.
  • انطباق با شرایط آب و هوایی مختلف.
  • به دلیل شباهت به موزاییک به کفپوش های موزاییکی نیز معروف هستند.

کفپوش های موزاییکی :

رسیدیم به آخرین کفپوش از لیست انواع کفپوش های ساختمانی یعنی کفپوش های موزاییکی . این کفپوش ها نیز ترکیبی از تکه های کوچک کاشی یا سنگ مرمر در ملات آهک یا سیمان می باشد . پایه این نوع کف پوش ها ملات بتن می باشد که با ضخامت 30 تا 40 میلی متر با تکه های کوچک لعاب چینی و کاشی یا سنگ مرمر ترکیب شده تا طرح های مختلفی به دست بیاید. 

24 ساعت پس از خشک شدن روی آن را با سنگ کاربید می سابند تا یک سطح صاف و صیقلی به دست آید. برای نصب این کفپوش ها نیاز به ملات سیمان  برای زیرساز و دوغاب برای آبندی دور تایل های موزاییک است. 

این کفپوش ها برای جاهایی که خیس می شوند مانند کف آشپزخانه ، حیاط و … بسیار مناسب هستند و مانع لغزندگی سطح می شوند.

سخن پایانی در رابطه با انواع کفپوش های ساختمانی :

در انتخاب کف پوش باید به عوامل زیادی از جمله کاربری فضا، شرایط محیطی ، بودجه مورد نظر برای کفپوش و شرایطی مانند این توجه نمایید. برای مکان های با رطوبت زیاد قطعا کفپوش های چوبی مناسب نیستند و توصیه می شود از کفپوش های مقاوم در برابر آب مثل لمینت، کاشی ، سنگ ،تِرازو و مانند این ها استفاده کنید. 

در فضاهایی که حرکت و جنبش و جوش زیاد است و احتمال سر خوردن وجود دارد کفپوش های لاستیکی بهترین انتخاب است. توجه به  عوامل تاثیرگذار بر کف ساختمان همان چیزی است که باعث می شود  شما بتوانید از بین انواع کفپوش های ساختمانی بهترین نوع کفپوش را با توجه به بودجه و نیاز خود تهیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)