شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 44602
بازدید: 628

بررسی ویژگی های کلی تری دی مکس 2016 – دانلود تری دی مکس 2016

مقدمه :

حدوداٌ نزدیک 32 سال قبل کمپانی اتودسک موفق شد که یک نرم‌افزار جامع مدل‌سازی، انیمیشن سازی و رندرینگ سه‌بعدی را تولید و روانه بازار کند.این نرم افزار  برای طیف گسترده ای از کاربران حرفه ای از جمله فیلم‌سازان، انیماتورها، گرافیست ها، تولید کنندگان بازی‌های ویدیویی، سازندگان محتوای دیجیتال و … تولید و عرضه شد.

با توجه به اینکه سازندگان تلاش نمودند تا امکانات مختلفی را در این نرم افزار بیفزایند روز به روز بر تعداد کاربران آن از گروه های مختلف افزوده شد و البته طبیعتا افزودن امکانات جدید در همان ابتدا ضعف هایی را در پی دارد .

این ضعف ها و کمبودها با انتقادات جدی از سمت کاربران مواجه شد و برای رفع کمبود ها و نقاط ضعف کمپانی اتودسک همه ساله آپدیت هایی را درجهت بهبود عرضه می کند تا کاربری نرم افزار را بهبود و ارتقاء دهد.

نرم افزار تری دی مکس در بین طیف وسیعی از کاربران با نیازهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت اتودسک نیز نسخه های مختلفی از این نرم افزار را ارائه داده است بنابراین برای بسیاری از کاربران سوالات متعددی پیش آمده از جمله اینکه :

  • کدام یک از نسخه های تری دی مکس برای نصب بهتر است؟
  • چه تفاوتی بین نسخه های مختلف تری دی مکس وجود دارد؟
  • هر نسخه تری دی مکس چه ویژگی و قابلیتی دارد؟

و …

اگر شما هم به عنوان یک کاربر تری دی مکس گیج شده اید و نمی دانید که بهتر است که کدام نسخه را انتخاب و نصب کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید قرار است با هم نسخه های مختلف این نرم افزار را بررسی کنیم تا به  یک جمع بندی کلی برسیم .

برای شروع به سراغ تری دی مکس 2016 رفتیم نسخه ای که طبق تجربه ما و سایر کاربران با نسخه های پیشین خودش بسیار تفاوت دارد و تغییرات چشمگیر آن باعث شد که سر و صدای زیادی در بین کاربران به پا کند.

قابلیت ها و ویژگی های 3Ds Max 2016:

با توجه به اینکه شرکت اتودسک در نسخه 2015 نرم افزار بسیاری از افزونه های کاربردی و بخش های محبوب را از نرم افزار حذف نمود (حذف دکمه plus از بخش layer manager) با موجی از نارضایتی و انتقاد کاربران روبه رو شد و این باعث شد که نسخه 2015 این نرم افزار با استقبال کاربران مواجه نشود.

برخی کاربران گمان می کنند که شرکت اتودسک ابتدا یک نسخه ضعیف از نرم افزار خود را منتشر نموده و در نسخه های بعدی این ضعف ها را پوشش داده تا نشان دهد که عملکرد بهتری دارد. 

 اگر بخواهیم منصفانه با تیم سازنده 3ds Max رفتار کنیم، آنها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند و در سال 2015 نیز آپشن های زیادی را در نظر داشتند که می‌خواستند آن‌ها را در نرم افزار ادغام کنند.

اما به دلایل مختلف نتوانستند این کار را به درستی انجام دهند.در عوض در سال 2016 ما نتیجه کار سخت وتلاش های پیگرانه این تیم برای انتشار برخی از این ویژگی های واقعاً چشمگیر را دیدیم. 

 New Design Workspace (طراحی جدید فضای کار) :

work space جدید بر اساس سیستم task based طراحی و ایجاد شده است بنابر این نور پردازی ، رندرینگ ، قرار دادن اشیا در صحنه ، مدل سازی ، ساخت تکسچر و بافت با این سیستم انجام می شود.

  و نتیجه آن این است که شما ابزارهای بیشتری برای حل مشکلات دارید و همچنین دست تان در طراحی مدل های سه بعدی خاص نیز باز تر شده است . بنابر این شما می توانید داده های مربوط به یک عکس یا انیمیشن را با سرعت بالا وارد نرم افزار کنید و یک خروجی با کیفیت و با سرعت بالا تهیه می کنید.

  آموزش تبدیل متریال های ویری به کرونا

 تکنولوژی Max Creation Graph  :

شاید از خودتان بپرسید که این قابلیت چیست و چه کاربردی دارد ؟ در پاسخ باید خدمتتان بگویم که MCG یک قابلیت کاملا منحصر به فرد برای اسکریپت نویسی در تری دی مکس 2016 است . یعنی شما هر کاری را که می خواهید انجام دهید و نیاز است که برای آن یک اسکریپت بسازید با این قابلیت به راحتی می توانید انجام دهید. البته ناگفته نماند که بخش اسکریپت نویسی تری دی مکس کاری است که کاربران حرفه ای و علاقه مند انجام می دهند و کاربر مبتدی تر نیز از اسکریپت ها و نتایج زحمات آن ها در طراحی شان استفاده می کنند.

این قابلیت باعث می شود که اسکریپت نویسی احتمالا راحت تر و بهتر انجام شود در نتیجه ما می بینیم که روز به روز ابزارهای کمکی بیشتری به تری دی مکس افزوده شدند که کار ما را در طراحی و استفاده از این نرم افزار آسان تر می کنند.

 تکنولوژی Max Creation Graph

پیش نمایش انتخاب view port جدید :

باز هم یک قابلیت عالی دیگر در مکس 2016 که شاید بتوان گفت که بعد از قابلیت MCG این ویژگی چشمگیرترین قابلیت افزوده شده به این نسخه نرم افزار است . گفته می شود که این قابلیت از unreal editor 4 الهام گرفته شده است و با این قابلیت شما راحت تر می توانید المان ها را انتخاب کنید و بعلاوه یک preview از المان هایی که با ماوس انتخاب کرده اید را نشان می دهد.

قابلیت Camera sequencer :

در نسخه های قبلی این نرم افزار اگر شما می خواستید هر گونه ادیتی بر روی عکس ، ویدئو و انیمیشن انجام بدهید مثلا قسمتی از ویدئو یا عکس را  حذف کنید ، برش بزنید و … باید این کار را در نرم افزار دیگری به انجام برسانید .

یعنی از کاری که تا به این لحظه انجام داده اید یک رندر اولیه تهیه کنید. عملیات ویرایش خود را جداگانه در نر م افزار دیگری به  انجام برسانید و سپس ادامه کار را در مکس از سر بگیرید.

اما به لطف قابلیت Camera sequencer همه چیز به راحتی در محیط تری دی مکس انجام می شود و سرعت ما در انجام عملیات های ویرایشی بسیار بالا رفته است. این قابیت به کاربران این امکان را می دهد انتخاب کنند که از کدام دوربین در چه فریمی استفاده می شود.

Camera Sequencer جدید به کاربر این امکان را می‌دهد که دوربین‌ها را برش دهد، سکانس‌های عکس‌برداری که در داخل  یک جدول زمانی اصلاح‌شده‌ با رابط State Sets کشیده می‌شوند را، برش داده  و مرتب کند. تمام این کارها با حفظ کل انیمیشن همانطوری بوده انجام می شود.

قابلیت Physical Camera :

این ویژگی است که کمپانی اتودسک با کمک کمپانی Chaos Group ( سازندگان V-Ray ) در این نسخه از نرم افزار تری دی مکس قرار داده است. در حالیکه کاربران این نرم افزار در سالهای پیشین قادر به استفاده از چنین قابلیتی نبودند.

اما با قرار دادن یک دوربین فیزیکال در این نرم افزار به کاربران امکان ایجاد تصاویری که به واقعیت نزدیکتر هستند را می دهد . زیرا این دوربین فیزیکال دارای سرعت شاتر، دیافراگم، عمق میدان، نوردهی و گزینه‌های دیگری است که تنظیمات دوربین واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. کنترل‌های پیشرفته و فیدبک های اضافی در viewport، ایجاد تصاویر و انیمیشن‌های  واقعی را آسان‌تر می‌کند.

  کار با مدیفایر slice در تری دی مکس :
قابلیت Physical Camera

قابلیت  Dual Quaternion Skinning :

یک قابلیت بسیار جالب و خوب که به این نسخه نیز افزوده شده و تا قبل از این مخصوص نرم افزار مایا بود . شاید از خودتان بپرسید که این قابلیت دقیقا چیست و چه کاربردی دارد ؟

در جواب باید بگویم این قابلیت زمانی که کاربر قصد دارد بعد از ساخت اسکلت کاراکتر برای آن پوست ایجاد کند تا یک کاراکتر طبیعی و واقعی داشته باشد به کار می آید.

با این قابلیت شما به راحتی می توانید کار صاف کردن پوست در مفاصل و شانه های کاراکتر را به راحتی انجام دهید و دیگر اشکال نامتعارف در هنگام ایجاد پوست درمفاصل و شانه ها اتفاق نمی افتد . تا قبل از نسخه 2016 تری دی مکس فرد مجبور بود این کار را در نرم افزار ثانویه ای مانند XRayBlendSkin انجام دهد .

اگر به تصاویر زیر نگاه کنید متوجه می شوید که در نسخه های قبلی مکس کاربران با چه چالشی برای کاراکتر ها مواجه بودند. در قسمت شانه  به هنگام چرخش  به دور مفاصل پوست پیوستگی خود را از دست می دهد و  یک شکل نامطلوب را داریم .

قابلیت  Dual Quaternion Skinning

اما در تصویر همان کاراکتر در مکس 2016 می بینیم که عملیات پوست دهی به سوژه با قابلیت Dual Quaternion Skinning به آسانی انجام شده و یک کاراکتر کاملا طبیعی داریم.

قابلیت  Dual Quaternion Skinning

پشتیبانی از OpenSubdiv :

این قابلیت در تری دی مکس 2015  در extension 1 به صورت ناقص معرفی شد و برای نسخه 2016 به طور کامل عرضه شد . با استفاده از این قابلیت شما می توانید  از کتابخانه های متن باز OpenSubdiv که توسط شرکت پیکسار معرفی شد در طراحی مدل های سه بعدی خودتان استفاده کنید.

 این کتابخانه امکان استفاده موازی از cpu  و Gpu  را فراهم کرده است. بنابراین در پردازش های سنگین نتایج را با سرعت بیشتری در ویو پورت مشاهده می کنید. برای استفاده از subdivision surfaces  برای مدل سه بعدی خودتان کافیست که از منوی Modifiers گزینه OpenSubDiv را انتخاب کنید.

پشتیبانی از OpenSubdiv

پشتیبانی کامل از فرمت Alembic :

از آنجایی که نرم افزار های زیادی در زمینه VFX و Animation سازی وجود دارد و این تنوع باعث شده تا فرمت های متعددی نیز تووسط این نرم افزار ها تولید  در اختیار کاربران قرار بگیرد.

این فرمت های متعدد می تواند باعث بروز تداخلاتی در هنگام نقل و انتقال فایل از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر شود. زیرا هر نرم افزاری فرمت خاص خود را برای کار و export داشته و فقط فرمت های خاصی را نیز import می کند. این باعث می شود که در هنگام انتقال فایل بین نرم افزار ها برخی خصوصیات یک فایل از بین برود یا با خصوصیت دیگری در نرم افزار جدید جایگزین شود. بنابراین اطلاعات کاربران از بین می رود یا دستخوش تغییر می شود.

اما چاره کار :

در سال 2010 در نمایشگاه siggraph، دو شرکت با نام های Sony Picture Imageworks و Lucas Film ساختار جدیدی بنام Alembic را که می توانست رابطی بین برنامه های پرکاربرد آنها باشد معرفی کردند .

Alembic یک ساختار جدید بسیار ساده و قابل اعتماد بود که به سرعت در پروژه های بزرگ توسط شرکت های مختلف مورد استفاده قرار گرفت . از آنجایی که Alembic می توانست از انواع فرمت نورها، متریال ها و … پشتیبانی کند در نتیجه محبوبیت Alembic  به سرعت افزایش یافت.

در نتیجه توسعه دهندگان نرم افزاری به سرعت پشتیبانی از آن را در دستور کار خود قرار دادند و یکی بعد از دیگری توانایی استفاده از این framework را در نرم افزار خود قرار دادند. 

شرکت Autodesk نیز پشتیبانی از Alembic را برای تمام محصولاتش فراهم آورد. Alembic باعث می شود که کار با مجموعه ای نرم افزارهای مختلف راحت تر و سریعتر و مطمئن تر انجام شود.

  خروجی گرفتن از پروژه 3Ds Max برای استفاده در اتوکد

کاربران می توانند بدون ترس از بین رفتن اطلاعات خود به راحتی و با استفاده از Alembic فایل های خود را بین نرم افزارهای مورد نظرشان انتقال دهند. مهمترین عامل در پیشرفت سریع Alembic این است که این محصول به صورت Open Source عرضه گردید. پس همگان میتوانستند در پیشرفت و توسعه آن شریک بوده و از آن استفاده کنند.

پشتیبانی کامل از فرمت Alembic

 بازسازی XRef :

یکی از بخش هایی کاربران درخواست توسعه آن را از اتودسک داشتند بخش xref بود که اتودسک در نسخه 2016 تری دی مکس آن را توسعه داد. در نسخه های پیشین امکان تغییر دادن در XRef objects وجود نداشت .

به همین دلیل در موارد زیادی باعث خراب شدن و غیر قابل استفاده شدن انیمیشن می شد . در 3ds max 2016 که بخش xref توسعه داده شده کاربر  می توانست بدون اینکه فایلها و داده هایش مثل انواع متریال ها با مشکل مواجه شود آنها را ذخیره کرده و به تغییرات در انیمیشن بپردازد هیچ تخریبی در انیمشن اتفاق نمی افتاد.

 بازسازی XRef |3dmaxyar.com

قابلیت A360 cloud Rendering  یا رندر ابری :

با افزوده شدن این قابلیت توسط Autodesk کاربران می توانند رندرهای فوتو رئالیستی از کارشان را با سرعت بیشتری بگیرند .  Cloud Render یک قابلیت رندرینگ حرفه ای است که به سرعت تصاویر واقعی را تولید می کند و می تواند به طور همزمان آن را در سرورهای ابری پیشرفته نیز ارائه دهد و ظرفیت رندر کاربر را ارتقاء بخشد.
A360 cloud Rendering برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • صحنه های طراحی معماری و صنعتی.
  • توسعه طراحی هایی که نیاز به تکرار سریع دارد
  • پیش نمایش و رندر تصاویر ثابت و پانوراما با کیفیت نهایی
  • تجزیه و تحلیل روشنایی (رندر روشنایی)
قابلیت A360Rendering  یا رندر ابری |3dmaxyar.com

 بهبود ویژگی های Iray و mental ray :

مکس 2016  دارای به روزترین نسخه های iray و mental ray است. برخی از ویژگی های جدید مانند Light Path Expressions در iray گنجانده شده است. این ویژگی‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا نورهای خاص و یا اشیاء هندسی را بر اساس لایه‌های جدا نگه دارند و تنظیمات آن‌ها را در طول زمان طراحی تغییر دهند. 

همچنین یک عنصر رندر Irradiance جدید در Iray نیز موجود است. در منتال ری 3.13 نیز کاربران از ویژگی New Importance Sampling نیز بهره مند میشوند که با کمک آن می توانند تشخیص دهند که کدام قسمت ها با جزئیات بیشتری رندر شده اند.

سخن پایانی :

اگر که از کاربرانی باشید از نسخه های قدیمی تری دی مکس استفاده نموده اید و بعد از معرفی نسخه 2016 به این نسخه مهاجرت کرده اید حتما از این همه تغییر استقبال نموده و خوشحال شده اید. لیست تغییرات و قابلیت های تری دی مکس 2016 بسیار بیشتر و جامع تر از آن هست که در حوصله این مقاله و شما باشد که بخواهیم همه آن ها را یک به یک بیان کنیم .

هدف ما از نگارش این مقاله نیز این بود که با بیان و بررسی ویژگی های این نسخه، بدانیم که چرا این نسخه از مکس از دیگاه ما و بسیاری از کاربران یکی از بهترین و پایدارترین نسخه های تری دی مکس به حساب می آید.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشد و به یک جمع بندی درست در مورد این نسخه از تری دی مکس رسیده باشید. چنانچه نظری متفاوت با ما دارید می توانید آن را در بخش نظرات همین نوشته با ما اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)