شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 7301
بازدید: 3035

یکی از مهم ترین مباحث در معماری بحث مقررات ساختمان سازی یا همان مبحث 4 مقررات ملی ساختمان می باشد که با دانستن آن ها شما می توانید نیازهای یک مخاطب در یک فضا شناسایی و راه های رفع ان نیازها را بیابید در یک کلام طراحی اصولی با دلایل قانع کننده برای فضا ارائه خواهید داد و شما مجهز به یک ابزار دیگر در جعبه ابزار مهندسی تان خواهید شد.
در این مقاله قصد دارم تا در مورد مفهوم آستانه و درگاهی و نمادهای مرسوم آن ها در نقشه کشی و معماری مطلبی برای تان بنویسم. خوب برسیم به اصل مطلب و این که :

 

آستانه چیست و نماد آن در پلان را چگونه نشان می دهیم؟

در زیر درب ها به حصوص درب های حمام و سرویس بهداشتی ما شاهد ایجاد یک اختلاف سطح با کف هستیم . این احتلاف سطح به دو دلیل ایجاد می شود یک اینکه از انتقال آب به بیرون از فضا جلوگیری شود و دوم اینکه مانع ورود حشراتی مثل سوسک به فضایی مثل حمام و سرویس بهداشتی شود به این اختلاف سطح آستانه گفته می شود و نماد آن در پلان را به شکل خطوط ممتد و نازک ترسیم می کنند. برای درک بهتر مطلب در تصویر زیر این نکته را مشخص نموده ایم.

 

آستانه در زیر درب حمام

 

نماد درگاهی و آستانه در اتوکد |3dmaxyar.com
نماد درگاهی و آستانه در اتوکد

درگاهی چیست و نماد آن در پلان به چه شکل است؟

درگاهی یک ورودی بدون درب محسوب می شود که شما می توانید از درون آن عبور کنید و وارد فضای دیگری شوید اما در این قسمت هیچ دربی نصب نمی شود ، چرا که هدف تنها نشان دادن مستقل بودن دو فضا از یکدیگر است . رواق های بدون درب در حرم که برای جدا کردن دو صحن از هم ایجاد شده اند نمونه های استفاده از درگاهی در معماری حرم می باشند. برای ترسیم نماد آن در پلان از دو خط چین موازی استفاده می کنیم. این نماد را در تصویر زیر نیز مشاهده می نمایید.

  آموزش مدیفایر taper در تری دی مکس

 

درگاهی در معماری

 

در مقالات دیگر نیز سعی خواهد شد تا در مورد سایر مواردی که در موضوع مبحث 4 مقررات ملی ساختمان مطرح می شود مقالات دیگری نیز ارائه دهیم

4.7/5 - (3 امتیاز)