شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 12572
بازدید: 3369

مقدمه :

آموزشی که قصد دارم در این مقاله برایتان شرح دهم مربوط به خطایی است که در هنگام طراحی به آن برخوردم و آن هم سیاه شدن متریال های آبجکتی بود که ان را در پروژه ام باز نموده بودم. می خواهم در این آموزش علت بروز مشکل سایه شدن متریال های آبجکت ها (خطای missing material) و راه حل ان را توضیح دهم.

 

چرا وقتی آبجکتی را وارد فایل تری دی مکس می‌کنیم آبجکت ما تماما سیاه است و متریال های آن از دست رفته اند و اصطلاحاً دچار missing material شده ایم؟

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از یک آبجکت در اینترنت خوشتان آمده و آن را دانلود می کنید بعد از اینکه آن را در تری دی مکس باز می کنید می‌بینید که متریال های آن سیاه است و وقتی که متریال های آن را در اسلات material editor وارد می کنید می‌بینید که متریال ها خراب هستند و ارور missing material دارید. خوب علت این مشکل چیست و برای رفع آن چه کاری باید انجام دهیم؟

 

معمولاً این خطا در مواقعی رخ می‌دهد که آبجکتی که وارد کرده ایم با یک موتور رندر یا یک پلاگین خاص متریال دهی و تولید شده است اما آن موتور رندر یا پلاگین را بر روی سیستم نصب نداریم در نتیجه متریال های آبجکت شناسایی نمی شوند و ما آن را در حالت سیاه رنگ یا به عبارتی missing material می بینیم.

 

گاهی نیز پیش می‌آید که شما یک آبجکت را وارد پروژه می کنید و متریال های آن درست است اما تکسچرهای آن دچار حالت missing file شده‌اند در این حالت ممکن است تولیدکننده آبجکت کارتکسچر دهی را بر اساس یک پلاگین خاص مثل multi texture map انجام داده باشد و این پلاگین را بر روی تری دی مکس نصب نداشته باشید در این صورت هم باز هم خطای سیاه شدن تکسچر ها در تری دی مکس را خواهیم داشت .

  کار با ابزارهای zoom، orbite و pan در تری دی مکس

 

علت سیاه شدن ّجکت ها در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
علت سیاه شدن آبجکت ها در مکس

 

خوب تا اینجا علت بروز مشکل سیاه شدن تکسچر در تری دی مکس را یافتیم اما راه حل چیست؟

 

برای حل این مشکل باید به سایت تولیدکننده آبجکت مراجعه کرده و بررسی کنید که آبجکت ها بر اساس چه موتور رندری تولید شده سپس آن موتور رندر را بر روی سیستم خود نصب نمایید همانطور که در تصویر می بینید آبجکتی که من باز نموده ام با موتور رندر کرونا تولید شده ولی من آن را بر روی تری دی مکس نصب ندارم .

 

مطالعه این آموزش را نیز به شما پیشنهاد می کنم : آموزش انتقال فایل ها از پروژه های باز به یکدیگر در تری دی مکس 

 

پس اقدام به نصب موتور رندر کرونا می کنم. معمولا سعی کنید که اطلاعات خود را به روز نگه دارید و پلاگین هایی مانند multi texture map و floor generator و … را بسته به نیازتان نصب نمایید.

3.3/5 - (6 امتیاز)