مقدمه :
آموزش مدیفایر uvw map در تری دی مکس :
یکی از بخشهای مهم در هنگام طراحی ، بخش تکسچر و متریال دهی به آبجکت هاست .وقتی که برای یک آبجکت تکسچرهای آن را انتخاب می کنیم بسیار مهم است این تکسچرهای انتخابی به درستی بر روی آبجکت تنظیم شده باشد و آبجکت را پوشش دهی کند تا scale بصری آن رعایت شود. در این مواقع تری دی مکس به کمک آمده و یک مدیفایر کاربردی به نام uvw map را برای این منظور در اختیار ما قرار داده است تا این کار به راحتی صورت پذیرد .
کار با این مدیفایر بسیار راحت است و با کمی تمرین در استفاده از ان مهارت می یابید. خوب برویم سراغ اموزش این مدیفایر و نحوه تنظیم تکسچر بر روی آبجکت ها.
آموزش مدیفایر uvw map و تکسچر دهی به حجم ها در مکس :
برای شروع من یک متریال آجر ساخته و به آبجکتم نسبت داده ام برای اینکه تکسچر آجر را بر روی آبجکت کنترل کنم ابتدا آن را انتخاب نموده و از منوی modify قسمت modifier list یک مدیفایر uvw map به آن نسبت می دهم.
نحوه تکسچر دهی آبجکت ها با اشکال مختلف :
در قسمت تنظیمات مدیفایر uvw map از قسمت maping عملیات تکسچر دهی را بر اساس چندین حالت مختلف میتوانیم انجام دهیم. هر یک از بخش ها که با شماره مشخص شده اند به ترتیب شماره توضیح داده می شوند.
گزینه های بخش 1 :
گزینه planer: این حالت برای آبجکت های مسطح مناسب است (flat) مثلاً برای دیوار، فرش ،سقف، این گزینه انتخابی مناسب است چرا که تکسچر بر روی یک صفحه صاف قرار میگیرد.
گزینه cylidrical : این گزینه برای آبجکت هایی مناسب است که حجم کلی آن ها به شکل استوانه است. اگر تیک گزینه cap را بزنید فیس بالا و پایین آن حجم UV می گیرد ودر غیر این صورت نمی گیرد.
گزینه spherical : این گزینه برای آبجکت هایی مناسب است که حالت کروی دارند. (تکسچر دهی به احجام کروی در مکس)
گزینه shrink wrap : این گزینه مانند گزینه قبل برای آبجکت هایی که حالت کروی دارند، کاربرد دارد با این تفاوت که تکسچر هرچه به مرکز نزدیک تر می شود کوچک تر می شود و در همه سطوح کره ابعاد تکسچر یکسان نیست.(تکسچر دهی به احجام کروی در مکس)
گزینه box : این گزینه برای آبجکت هایی که فرم کلی آنها مکعب است مناسب می باشد.
گزینه faced : برای هر پلی گان و face یک تکسچر اختصاص میدهد.
تنظیمات بخش دوم :
بعد از اینکه نوع تکسچر دهی را انتخاب کردید حال باید ابعاد تکسچر را برای آبجکت خود مشخص کنید در اینجا من حالت box را انتخاب کردم برای تنظیم ابعاد، مقدار آن را در کادرهای length، width، height را وارد می کنم تا طول عرض و ارتفاع تکسچر تنظیم شود.
تنظیمات بخش سوم :
گزینه های utile، vtile، wtile به نوعی دیگر ابعاد تکسچر را بر روی آبجکت کنترل می کند، برای درک بهتر این موضوع مقادیر این گزینهها را کم و زیاد کنید و نتایج را مشاهده نمایید.
تنظیمات بخش چهارم :
گزینه map channel :ا ین گزینه در مواقعی کاربرد دارد که شما به آبجکت خود چندین متریال و تکسچر داده اید و می خواهید هر کدام را به صورت جداگانه کنترل کنید. اگر شما به آبجکت تان فقط یک متریال دادهاید به مقدار آن دست نزنید. در آینده در آموزش دیگر این مبحث را به طور کامل و مفصل توضیح خواهم داد.
ادامه تنظیمات مدیفایر uvw map :
در نهایت از قسمت alignment جهت قرارگیری تکسچر خود را بر اساس محورهای مختصات مشخص کنید. با فشردن دکمه fit تکسچر را بر روی آبجکت fit میکنیم یعنی متناسب با ابعاد آبجکت در می آید.
گزینه bitmap file : اندازه کادر uvw map را به اندازه تکسچری که به آن ارائه میدهید در می آورد این کار در مواقعی کاربرد دارد که شما بخواهید میزان کشیدگی و مقیاس آبجکت uv خود را بر اساس یک تکسچر ارائه دهید .
شاید این مطلب بپسندید . دانلود انواع تکسچر و متریال های آجر
در اینجا ما گزینه های پرکاربرد و مهم مدیفایر uvw map را شرح داده ایم و همچنین شما میتوانید با کلیک بر روی نام این مدیفایر آن را به حالت انتخاب در آورید و با ابزارهای scale، move، rotate آن را تغییر بدهید.
خوب دوستان گرامی آموزش مدیفایر uvw map و تکسچر دهی به حجم ها در تری دی مکس نیز به پایان رسید اگر این مطلب برای شما مفید بود با درج کامنت و دادن امتیاز به این مطلب از ما حمایت کنید