شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 15366
بازدید: 2290

آموزش تنظیمات پیشرفته viewport در تری دی مکس:

مقدمه

در آموزش آشنایی با محیط تری دی مکس به صورت مختصر توضیحاتی را در مورد viewport ها دادیم . در آموزش قبلی گفتیم که زاویه دید هر یک از این viewport ها با کلیک کردن بر روی lable نام آن نما قابل تنظیم است . در صورتی که در منوی آبشاری که باز می شود علاوه بر نام هر یک از viewport ها کلید میانبر مورد نظر برای دسترسی سریع به آن نیز نوشته شده است.

تنظیمات viewport در تری دی مکس
تنظیمات viewport در تری دی مکس

علاوه بر lable نام آن نما دو lable دیگر هم مشاهده می کنیم . مثلاً در نمای perspective من بر روی lable، [Default shading ] کلیک می کنم .در منوی آبشاری که باز می شود یک سری حالت های نمایشی برای آبجکت ها را در view port در اختیار ما می گذارد.

حالت نمایش facets

برای توضیح بهتر ابتدا چند آبجکت را در صفحه ترسیم می کنیم.  حالت نمایش آبجکت ها به صورت پیش فرض بر روی [Default shading ] است. اگر حالت نمایش را بر روی facets بگذاریم محل اتصال سگمنت ها به یکدیگر بر روی آبجکت نمایان خواهد بود و آبجکت ما حالت صاف و صیقلی خود را نخواهد داشت .

حالت bounding box

در حالت bounding box آبجکت های ما به شکل یک باکس توخالی در می آیند. در حالتی که صحنه شما شلوغ است و می خواهید بین آبجکتها زوم کنید این گزینه به کار می‌آید.

در حالت نمایش clay آبجکت ها به رنگ قرمز و به حالت سایه روشن در می‌آید و یک دید عمقی و عالی از آبجکت را در اختیار ما قرار می‌دهد. در مواقعی که در حال مدلسازی یک آبجکت هستیم این حالت نمایش بسیار کاربرد دارد.

  آموزش کار با ابزار angle snap در تری دی مکس

حالت های نمایش گرافیکی در تنظیمات  viewport

در قسمت stylize با انتخاب زیر گزینه های این حالت می توانید یک سری حالت های گرافیکی را برای نمایش آبجکت ها تنظیم کنید.
دو حالت مهم نمایش wired frame override و edge faces می باشند و کلیدهای میانبر آنها نیز به ترتیب F3 و F4 می‌باشند که برای دسترسی سریع به این دو حالت به کار می روند.

حالت wire frame - حالت edge face
حالت های نمایش گرافیکی

حالت wire frame

وقتی که حالت wire frame را انتخاب می‌کنیم آبجکت مایک حالت سیمی و توخالی دارد که یک دید بهتر و وسیع‌تر از آبجکت در اختیار ما قرار می‌دهند. اگر کلید F3 از صفحه کلید را فشار بدهیم حالت نمایش آبجکت مان در صورتی که در حالتwire frame باشد به حالت قبل از نمایشwire frame نشان داده می شود.

حالت wire frame- آموزش تنظیما viewport
حالت wire frame در تری دی مکس

حالت edge face

در صورت نمایش آبجکت در این حالت علاوه بر اینکه آبجکت ما در حالت تو پر نشان داده می شود خطوط تشکیل دهنده آبجکت یا همان سگمنتهای آن را نیز می توانیم ببینیم. با فشار دادن کلید F4 در هر یک از حالت های نمایش آبجکت مثل default , clay و … علاوه بر اینکه آبجکت ما در آن حالت نمایش داده می‌شود ، در حالت edge face نیز نمایش داده می‌شود .در اینصورت در قسمت لیبل ها دو حالت نمایش داریم مثلاً [ clay + edge face]یعنی این دو حالت با هم ترکیب می شوند.

حالت edge face
حالت edge face در تری دی مکس

بخش پایانی تنظیمات viewport

توجه داشته باشید شما می توانید در هر یک از نماهای top ,front, left نیز حالت نمایش جداگانه ای را تنظیم کنید. یعنی مثلاً در نمای top آبجکت ما را در حالت wire frame باشد در نمای left در حالت clay و …

  آموزش کار با ابزار rotate در تری دی مکس

از آنجا که تنظیمات بخش ویو پورت طولانی و تعداد گزینه ها نیز زیاد است ادامه آموزش را در مقاله بعدی توضیح داده ام. شما می توانید آموزش ادامه تنظیمات viewport را در مقاله بعدی دنبال نمایید.

این بخش از آموزش در همین جا به پایان رسید. چنانچه این مطلب مفید بود با درج امتیاز و کامنت از ما حمایت کنید.

3/5 - (2 امتیاز)