شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 12425
بازدید: 1792

مقدمه :

 

در مواقعی که کارفرما یک پروژه کلاسیک به ما می سپارد به این معنی است که ما باید از گچبری ها و مقاطع مختلف استفاده نماییم . این ابزارها می توانند در جاهای مختلفی استفاده شوند مثلا برای ساخت قرنیز ، گچبری های دور سقف یا روی دیوارها و موارد از این قبیل. در چنین مواقعی مدیفایر sweep در تری دی مکس به کمک ما می آید تا انجام این کار به راحتی صورت پذیرد.

 

ابزار sweep یک ابزار بسیار پرکاربرد است که حتی در ساخت حجم های پیچیده هم کاربرد فراوان دارد . ما با کمک این ابزار می توانیم یک مقطع را به یک مسیر نسبت دهیم فقط با چند کلیک ساده این کار میسر خواهد بود اما روش کار به چه صورت است ؟

 

اگر نحوه کار با مدیفایر sweep را یاد ندارید پس بهتر است که این آموزش را دنبال کنید و در پایان این آموزش شما نحوه ساخت گچبری با کمک مدیفایر sweep را به خوبی یاد می گیرید و با تمرین بر این روش مسلط می شوید اما :

 

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس و نحوه ساخت گچبری با کمک آن :

 

در اینجا من فضای یک اتاق را آماده کرده ام که می خواهم با کمک مدیفایر sweep چند گچبری به این فضا نسبت دهم . در گام اول قرنیز دور تا دور دیوارها را می سازم . برای این کار نیاز داریم تا مقطع قرنیز مورد نظرمان را ترسیم کنیم .

 

 

 

 

در نمای front یک plane با ابعاد مورد نظرتان ترسیم کنید . مثلا من می خواهم یک قرنیز به ارتفاع 15cm بسازم پس یک plane ، با ابعاد 15*15 ترسیم می کنم و از آن بعنوان یک صفحه برای اینکه مقیاس بصری قرنیز را بفهمیم استفاده می کنم. این کار برای راحتی شما است تا بفهمید که قرنیز را با چه مقیاسی ایمپورت کنید . شما می توانید مقطع را در نرم افزار اتوکد ترسیم نموده و در فایل تری دی مکس ایمپورت نمایید. اگر نحوه ایمپورت فایل از اتوکد به تری دی مکس را یاد ندارید بر رو ی لینک همین مقاله کلیک نمایید و این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

  آموزش آبجکت geosphere و آبجکت tube

 

 

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

 

خوب بپردازیم به ادامه مدلسازی گچبری با مدیفایر sweep :

 

در قدم بعدی به کمک ابزار line مقطع مورد نظرتان را ترسیم کنید . همانطور که در تصویر می بینید من یک نمونه از مقطع مورد نظر را ترسیم و ویرایش کرده ام.در گام بعدی باید مسیر قرنیز را مشخص کنید، یعنی دور تا دور اتاق را با line از نمای top یک خط بکشید خطی را که کشیدید در حالت انتخاب نگه دارید .

 

از سربرگ modify به آن یک مدیفایر sweep اختصاص دهید . در قسمت section type شما می توانید مقطع مورد نظرتان را به line معرفی کنید. به صورت پیش فرض sweep از مقطع های پیش فرض خود نرم افزار تری دی مکس استفاده می کند که بر روی گزینه use built- in section فعال است.

 

 

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

 

 
این مطلب به شما پیشنهاد می شود: مشاهده آبجکت نقوش اسلیمی

 

برای معرفی مقطع مان باید از گزینه use custome section استفاده کنیم. با فعال کردن گزینه use custome section تنظیمات ان روشن و فعال می شود. با کلیک بر روی دکمه pick تری دی مکس از ما می خواهد که مقطعی را که ساخته ایم را انتخاب کنیم. من بر روی مقطعی که قبل تر سا خته ایم کلیک می کنم . همانطور که می بینید مقطع دورتا دور خط ایجاد شده است.

 

 

معرفی مقطع به مسیر
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

 

اگر برای شما این اتفاق نیفتاده بدین معنی است که شما مقطع و مسیر را در یک نما ترسیم کرده اید . همانطور که گفتیم باید مقطع در نمای front و مسیر در نمای top ترسیم شود . در هر صورت اگر چنین است اشکالی ندارد شما می توانید با استفاده از تنظیمات sweep اشکال کار را برطرف کنید . پس در ادامه همراه ما باشید.

  آموزش ترسیم آبجکت box در تری دی مکس پارامترها و تنظیمات آن

 

 

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

 

ساخت گچبری با مدیفایر sweep در تری دی مکس:

 

شما می توانید با کلیک بر روی دکمه کنار دکمه pick که به شکل چند خط افقی و یک فلش است (در تصویر بالا شماره 1) از لیستی که در یک پنجره جدید باز می شود از بین تمام مقاطغ موجود در صفحه مقطع مورد نظرتان را انتخاب کرده و به مسیر مورد نظر نسبت دهید. همچنین دکمه extraction زمانی کاربرد دارد که شما مقطع ابزار مورد نظرتان را ساخته اید و بعدها می خواهید آن را ویرایش کنید اما مقطع را پاک کرده اید ، در این صورت با کلیک بر روی دکمه extraction می توانید مقطع ابزارتان را استخراج کنید و بر روی آن ویرایش های مورد نظرتان را اعمال کنید.

 

توجه داشته باشید برای اینکه ویرایش های شما هم زمان بر روی ابزار ساخته شده اعمال شوند باید بر روی دکمه instance کلیک نمایید. همچنین با کلیک بر روی دکمه merge from file می توانید مقطع مورد نظر خود را از یک فایل دیگر در هارد کامپیوترتان به پروزه وارد نمایید. در لیست بازشوی sweep parameters ما به تنظیمات اختصاصی sweep دست می یابیم.

 

این مطلب به شما پیشنهاد می شود : مشاهده و دانلود آرشیو آبجکت های گچبری

 

 

a . دو گزینه mirror on xz plane & mirror on xy plane مقطع شما را در جهت محورهای بیان شده معکوس می نمایند. (گزینه 1)

b . دو قسمت Xoffset & Yoffset ابزار شما را در جهت محور x و y جابجا می کنند.مثلا در اینجا کمی از ابزار من در داخل دیوا فرو رفته بود که آن را با کمک گزینه Xoffset کمی جابجا کردم.(گزینه 2)

  آموزش ساخت گچبری با مدیفایر displace در تری دی مکس با چند کلیک ساده

 

تنظیمات sweep parametrs
تنظیمات sweep parametrs

 

c . به کمک گزینه Angle شما می توانید مقطع تان را حول مسیر مورد نظرتان بچرخانید. بطور مثال در بالتر اشاده کردیم که اگر شما مقطع تان را در نمای front و مسیر را در نمای top ترسیم نکرده اید و هر دو در یک نما ترسیم شده اند به کمک Angle می توانید مقطع را 90 درجه بچرخانید. ( گزینه 3 )

d . دو گزینه smooth section & smooth path به ترتیب مقطع و مسیر شما را نرم می کند .(گزینه 4)

e . با کمک گزینه pivot Alignment شما می توانید موقعیت مقطع را نسبت به مسیر جابجا کنید. برای رسیدن به بهترین حالت باید دکمه ها را دستکاری کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. کار کردن با آنها بسیار راحت است و فقط نیاز به چند بار تمرین دارد تا قلق کار دستتان بیاید.( گزینه 5)

 

پایان آموزش:

 

به نمونه پایین نگاه کنید تمامی ابزارهایی که در تصویر مشاهده می کنید همگی با کمک مدیفایر sweep ترسیم شده اند.همچنین برای رحت ترشدن کار با این مدیفایر پلاگینی به نام sweep profiler ساخته شده که در آن به صورت پیش فرض مقاطعی وجود دارند که با کلیک بر روی هر کدام می توانید آن ها را به مسیر مورد نظرتان نسبت دهید کار با این پلاگین بسیار راحت است و نیاز به اموزش خاصی ندارد.

 

 

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

آموزش مدیفایر sweep در تری دی مکس - 3dmaxyar.com
آموزش مدلسازی گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس

چنانچه آموزش ساخت گچبری با کمک مدیفایر sweep در تری دی مکس برای شما مفید بود لطفا با دادن امتیاز و درج کامنت در زیر این پست از ما حمایت کنید.

 

4.1/5 - (7 امتیاز)